رقابت لوله های پلاستیکی با لوله سفالی

لوله سفالی شیشه ای
VCP که مدت‌ها برای فاضلاب استفاده می‌شد، علیرغم رقابت لوله‌های پلاستیکی و آهن نشکن، همچنان در کاربردها استفاده می‌شود. این ماده نسبت به سولفید هیدروژن خورنده بی اثر است و با افزایش سن استحکام خود را از دست نمی دهد.

در تولید و قیمت لوله پلیکا فاضلابی به انرژی کمتری نسبت به سایر مواد لوله نیاز دارد و در ساخت خود دیوکسین تولید نمی کند. لوله رسی در دمای 2000 درجه فارنهایت پخته می شود تا مواد معدنی موجود در خاک رس را به ماده ای با مقاومت باربری و فشاری بالا تبدیل کند.

کاربردها و صنایع
از دهه 1930، لوله حدود ده برنامه تعیین شده توسط ANSI استاندارد شده است. تا آن زمان، لوله با یکی از سه وزن تعیین می شد: استاندارد، بسیار قوی و دو برابر قوی. برنامه ها OD ها را در هر اندازه معین ثابت نگه می دارند.

به طور کلی، لوله های جدول 30 و 40 با لوله استاندارد و جدول 80 با لوله های فوق العاده مطابقت دارند. هیچ برنامه مربوط به دو برابر قوی اضافی وجود دارد. همه برنامه‌ها به صورت تجاری تولید نمی‌شوند، اگرچه برنامه‌های 40، 80 و 160 در همه جا چنین هستند.

علاوه بر برنامه، لوله با اندازه های اسمی استاندارد شده، به اصطلاح NPS، برای اندازه اسمی لوله تعیین می شود. NPS تقریباً با شناسه لوله تا NPS 12 و از جمله آن مطابقت دارد، پس از آن نام NPS و OD یکسان هستند.

این لوله های بزرگتر گاهی اوقات “لوله های OD” نامیده می شوند. قطر بیرونی بدون در نظر گرفتن شماره برنامه ثابت می ماند. تغییر در ضخامت دیوار از برنامه به برنامه در داخل ساخته شده است.

جداول برنامه های مختلف و ویژگی های آنها را می توان در بسیاری از منابع مهندسی یافت. اندازه برنامه مورد نیاز برای یک پروژه خاص را می توان با فرمول 1000 x P/SE تعیین کرد که در آن P فشار عملیاتی بر حسب psig و SE محدوده تنش مجاز ضرب در بازده مشترک در psi است. جداول ANSI مقادیر SE را بر اساس درجه لوله و بالاترین دمای عملیاتی ارائه می دهد.

لوله کشی تحت فشار
ANSI/ASME B31.1 اقدامات و ایمنی توصیه شده را برای لوله کشی مورد استفاده در خدمات فشار بالا تجویز می کند. این کد بین لوله کشی برق، لوله کشی گاز و هوای صنعتی، لوله کشی پالایشگاه، لوله انتقال نفت، لوله کشی تبرید، لوله کشی فرآیند صنایع شیمیایی و لوله کشی انتقال و توزیع گاز تمایز قائل می شود. ANSI B31.1 کلاس های فشار 150، 300، 600، 900، 1500 و 2500 psi را فهرست می کند.

روش های اتصال لوله
مونتاژ لوله ها برای ساخت و قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی خطوط لوله تقریباً به اندازه خود لوله ها متنوع است. همانطور که قبلاً ذکر شد، لوله خاک چدنی معمولاً با ترتیبات زنگ و میخ مونتاژ می شود که در آن انتهای یک بخش در ابتدای بخش بعدی قرار می گیرد و اتصال آب بندی می شود. روش مشابهی را می توان برای اتصال لوله های بتنی پیش ساخته استفاده کرد.

لوله های چدنی را می توان با اتصالات رزوه ای تا اندازه اسمی 12 اینچ نیز متصل کرد. Thread ها معمولاً NPT یا NPS هستند، بسته به کاربرد. همچنین می توان از اتصالات فلنجی استفاده کرد که طیف وسیعی از قطرها، تا لوله OD را پوشش می دهد.

  • منابع:
  1. Understanding Pipe and Piping
  • تبلیغات:
  1. تولید خون مصنوعی با استفاده از زرشک
  2. خرما چگونه بیماریها را درمان میکند؟
  3. کشف اولین چرم مطعلق به دوران هخامنشیان است؟!
  4. در زندان های اروپا به زندانیان ساخت کولر یاد می دهند