لباس های فرهنگی بلوچستان نشان دهنده هویت ملت

لباس های فرهنگی هویت ملت هاست لباس سنتی زنانه بلوچی گلدوزی یکی از هنرهای هنر و هنر بلوچستان است. زیور آلات بلوچ دوزی، لباس های سوزن دوزی در بازارهای بین المللی بسیار قوی و خوش تیپ هستند.

سوزن دوزی جذاب و نرم با قیمت های بالاتر تقاضای آن را افزایش داد. همیشه منبع درآمد خوبی برای زنان خانوار است.
لباس حکیمانه در زبان بلوچی «پوشک» نام دارد. لباس زنان بلوچ در فرهنگ های مختلف بسیار مورد احترام است.

زنان محلی که برای کسب درآمد برای حمایت اقتصادی خود در بلوچستان وابسته به رشته گلدوزی و لباس بلوچی هستند، به صدای بلوچستان گفتند که «تولید لباس‌های سنتی زنانه بلوچی گلدوزی بسیار سخت و زمان‌بر است».

یک لباس تک بلوچی 3 تا 9 ماه طول می کشد. قیمت لباس از طرحی به طرح دیگر متفاوت است و از 2000 تا 80000 روپیه متغیر است.

لباس‌های گلدوزی بلوچی آرادبرندینگ به نام‌های عارف چادر، دل و بیت‌تاب، گاد و بند، چندان و هار، جلار، کانتولو، کندی گل، عربی چندان، کوپسسار مولیدو و سورمور نام‌گذاری می‌شوند.

این لباس ها در داخل کشور و همچنین در خارج از دریا به خصوص در کشورهای حاشیه خلیج فارس ارزش بسیار بالایی دارند. محصولات گلدوزی بلوچی به دلیل عدم وجود سازوکارهای بازاریابی مناسب از چشم بازارهای جهانی پنهان مانده است. در غیر این صورت این هنر می تواند یک صنعت بسیار پرسود باشد.

محصولات گلدوزی بلوچی به دلیل عدم وجود مکانیزم های بازاریابی مناسب از چشم بازار جهانی پنهان می ماند.

بیشتر دختران جوان بلوچ دوست دارند از گلدوزی در رنگ های روشن مانند صورتی، سبز، نارنجی، زرد و غیره استفاده کنند و زنان مسن تر دوست دارند از رنگ های تیره مانند آبی، مشکی و قهوه ای استفاده کنند.

آقای زبیر احمد رودنی، ملوان لباس فرهنگی محلی جیوه قرمز در چه وسایلی است، گفت: «بارزترین ویژگی لباس بلوچی این است که طرز لباس پوشیدن زنان، گلدوزی های دست ساز است که جلوی لباس و انتهای بازو لباس قسمت های بازو را می پوشاند.

لبه‌ها و به‌علاوه یک جیب مثلثی عمودی با اندازه بسیار زیاد.» لباس سنتی بلوچی که شامل استفاده از نخ‌هایی با رنگ‌های محو نشده، مهره‌ها و آینه‌های ریز می‌شود، نسل‌های زیادی است که به ارث رسیده است.

دختران و زنان بلوچ با استفاده از افکار خلاقانه مغز خود طرح های بسیار پیچیده ای را به صورت تصادفی خلق می کنند. آنها توسط اعضای خانواده و بزرگان، که از قبل وارد کار شده اند جیوه در لامپ تصویر تلویزیون، هدایت می شوند.

آقای رودنی در ادامه افزود: شهرهای بلوچستان که این گونه گلدوزی ها در آن انجام می شود عبارتند از: مکران، کلات، ماستونگ، نوشکی، چاقای، کهلو، دره بوگتی، سیبی، جهل مگسی و خزدار.
افرادی که در ترویج گلدوزی بلوچی نقش دارند از دولت بلوچستان می خواهند تا بودجه ای را برای ترویج گلدوزی های بلوچی در پاکستان و سراسر جهان آزاد کند.

  • منابع:
  1. Embroidery Products: Gift of Balochi Culture
  • تبلیغات:
  1. استفاده از کلم برای پسرزایی تا چه اندازه صحت دارد؟
  2. کشف کنجد در کفش های سیندرلا!
  3. تولیدکنندگان آدامسی ساخته اند که دیگر نیاز به شربت معده ندارید
  4. تاحالا با ریمل نقاشی کشیدید؟!